Followers

Sunday, April 18, 2010

semoga kau aman disana adik Syafia Humaira Sahari

semoga kau aman disana adik Syafia Humaira Sahari~
Alfatihah...
assalamulaikum, entah kenapa tiba-tiba aku bercerita pasal kes
adik Syafia
kali nih.walaupun kes nih sudah hampir 2 bulan
berlalu namun aku berasaterpanggil untukberkongsi apa yang
sedang di rasai oleh aku sekarang. tiada apa yang aku boleh
buat selain melahirkan rasa simpati atas apa yang sudah
ditkhdirkan untuk berlaku ini.


pada 25 februari yang lalu kita sekali lagi digemparkan
dengan kematian adik syafiya humaira, allahyarham telah
meninggal ekoran di dera, disepak terajang oleh teman lelaki
ibunya. mangsa meninggal dunia ekoran kecederaan serius
berikutan terdapat pendarahan di otak dan pecah bahgian abdomen.

"syaitan telah menguasai mereka dan menjadikan
mereka melupakan peringatan Allah, mereka itu
golongan syaitan,merekalah orang-orang yang rugi.."


tragedi penganiayaan kanak-kanak yang berlaku di negara
kita baru-baru ini begitu menyentuh perasaan ramai pihak.
ramai yang marah dan sedih. ada yang mengutuk dan menghina
latar belakang keluarganya sehingga mengeluarkan kata-kata
aib. adakah itu yang sepatutnya kita lakukan?

jiwa kecil yang tidak berdaya ini memang tidak mampu untuk
mempertahankan diri dari ditampar, disepak atau terajang
daripada manusia zalim yang menganianya. tapi kematiannya
telah menyedarkan kita tentang sesuatu yang amat besar.
masalah yang sudah sekian lama menjadi penyakit dalam
masyarakat kita.

#ada golongan yang hanya gemar melihat dan bersimpati
tapi sebenarnya tidak ambik peduli.
"kesian, ah lantaklah."


#ada golongan yang mampu membantu tapi memilih untuk
menjadi BATU,
"saya nampak!! dia tendang, sepak budak tu"


ada golongan yang cuma tahu hina, caci dan maki..
tanpa usaha untuk memahami.
"%^&**!! bapak masuk penjara, mak ngan jantan lain."


kadang-kadang kita cuma tahu menghina dan mengeji tanpa
cuba untuk memahami walaupun sekelumit. kita tahu syaitan
ada dimana-mana tapi kadang-kadang kita tak nampak setan
yang bijak bersembunyi. kadang-kadang telinga kita tak
mampu mendengar jeritan jiwa kecil dari hati. dan ketika
itulah terbitnya ruang setan merasuk akal dan sanubari.


surah al an'aam: ayat 122;
"DAN APAKAH ORANG YANG SUDAH MATI
KEMUDIAN KAMI
HIDUPKAN DAN KAMI
BERIKANNYA CAHAYA YANG TERANG,

YANG DENGAN CAHAYA ITU DIA DAPAT
BERJALAN
DI TENGAH-TENGAH MASYARAKAT
MANUSIA YANG KEADAANNYA
BERADA DIDALAM
GELAP GELITA DAN TIDAK DAPAT
KELUAR
DARIPADANYA."
al-fatihah buat arwah adik syafia humaira.

ada sebab kenapa aku berasa amat tersentuh dengan kisah
ini, aku juga ada adik dan sepupu yang sebaya dengan
mangsa. sepanjang aku bersama dengan mereka, terselit
juga sedikit sebanyak kesilapan.. sebenarnya bukan mudah.
kalau mereka nakal cukuplah sekadar menjentik untuk
mendidik bukan untuk menghukum..

anak kecil ibarat kain
yang putih, jika kita
siram mereka dengan
pelbagai warna, dunia
akan menjadi lebih indah..
WALLAHUALAM~

16 comments:

  1. knak2 sring mnjd mgse org dewasa yg akalnya suda berfungsi dgn baek .

    ReplyDelete
  2. sedih...aku pun rasa mcm baru semalam kes ni..sgt2 tak sangka wujud manusia yg terang-terangan buat mcm tu.Inilah Malaysia...lepas sorang,sorang mati didera.Puncanya sistem institusi keluarga yg sgt ampuh dek pengaruh Yahudi laknat yg sentiasa menyerang otak kita melalui Tv dan internet~huhu...sedih!

    Aku kadang-kadang tak percaya kes mcm ni boleh berlaku di Malaysia...

    ReplyDelete
  3. adik ni jumpe kampung sebelah jer kot... mak aku pernah jumpe mak duer kat kedai...

    ReplyDelete
  4. kes buang bayi pun makin banyak... apa nak jadi entah...

    ReplyDelete
  5. SALAH SIAPA...??

    ReplyDelete
  6. dlm byk2 hal...hal ni buat aku sedih
    unresolved

    semua pihak salah

    ReplyDelete
  7. "Salam semua...jom singgah tengok koleksi kristal"

    ReplyDelete
  8. segala galanya 'bermula dari 'KITA

    ReplyDelete
  9. apa punya manusia lah cari pasal dengan budak kecik? :D

    http://nomborsebelas.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. sampai skang aku tak puas ati dgn mak dia...

    ReplyDelete
  11. xde hati perut..
    patut tangkap pastu buat perkara yg sama mcm dier buat kat adik tu...

    ReplyDelete
  12. apa la nak jadi dengan manusia sekarnag ni..ish3..

    ReplyDelete
  13. huhuhuuhu T______________T
    al-fatihah buat arwah adik kecik ini.

    ReplyDelete